23948sdkhjf

Brian Johansen styrer brugsernes største pengetank

I en lille stationsby i Nordvestsjælland med kun 3.000 indbyggere sidder en direktør med store planer.

Brian Johansen står i spidsen for den lokale brugsforening, som er vant til at tjene gode penge. Det kan afspejles i egenkapitalen.

RetailNews har trukket regnskabstal for samtlige af landets selvstændige brugsforeninger, og ingen kan matche Asnæs og Omegns Brugsforenings egenkapital på 135 mio. kr.

Men brugsforeningen har ikke puget sig til pengene. Stik det modsatte, faktisk.

Asnæs og Omegns Brugsforening: 135 mio. kr.

Brugsforeningen For Als og Sundeved: 116 mio. kr.

Gilleleje Brugsforening: 103 mio. kr.

Lillerød Brugsforening: 97 mio. kr.

Brugsforeningen for Middelfart og Omegn: 92 mio. kr.

Fredensborg og Omegns Brugsforening: 85 mio. kr.

Brugsforeningen ’Tryg’: 76 mio. kr.

Løkken Brugsforening: 61 mio. kr.

Fensmark Brugsforening: 60 mio. kr.

Helsinge Brugsforening: 55 mio. kr.

Gennem årene har Asnæs og Omegns Brugsforening investeret kraftigt, så den nu råder over fire dagligvarebutikker, fire benzinhaller, en vaskehal og et hav af ejendomme.

- Vi spreder vores interesser for at have flere ben at stå på. Det er vigtigt for os at være godt rustet, så vi investerer ud fra en klar og skarp strategi. Vi driver vores brugsforening som en professionel virksomhed, siger direktør Brian Johansen til RetailNews.

Næsten 100 lejligheder

Asnæs og Omegns Brugsforening har eksisteret siden 1908. Dens moderbutik er SuperBrugsen i Asnæs Centret, som brugsforeningen også ejer en del af. Dertil kommer Dagli’Brugsen-butikker i Fårevejle, Kundby og på Vig Lyng.

Men langt størstedelen af brugsforeningens penge er bundet op på ejendomme. Dem er der ikke så få af.

Dels er der de bygninger, som brugsforeningens butikker drives fra. Derudover er man i gang med at opføre 36 lejligheder i nærområdet. Når de er færdige, råder brugsforeningen over næsten 100 lejligheder.

- Vi er ikke et ejendomsselskab med et ben i detail. Jeg bruger allermest tid på vores butikker. Men det er klart, at kigger man på egenkapitalen, fylder ejendommene meget, siger Brian Johansen.

Strategien med at sprede sine interesser ud over andet end dagligvarehandel opstod under finanskrisen. Siden har brugsforeningen sværget til nogenlunde samme opskrift – og ifølge direktøren virker den.

Asnæs og Omegns Brugsforening har flere gange købt en butik fra Coop og overtaget driften samt købt selve ejendommen, hvor butikken ligger.

- Kort sagt skaber vi aktieselskaber og investerer i at overtage drift og ejendomme. Vi har gjort det mange gange og ved, hvad der skal til. Det er ikke copy paste hver gang, men grundfilosofien virker. Og vi er hurtige til at eksekvere, når mulighederne opstår, siger Brian Johansen.

Lokalt engagement

Asnæs og Omegns Brugsforening ejer i dag – eller er medejere af – ni forskellige aktieselskaber. Rent geografisk spreder de sig fra hjembyen Asnæs til Sorø, Snertinge, Vipperød, Korsør og Karlslunde.

Ifølge Brian Johansen er lokalt engagement afgørende for brugsforeningens virke.

- Når vi investerer i lejligheder, er det også for at skabe bosætning i byen. Vi vil hjælpe med at holde hjulene i gang, og vi investerer meget i at holde Asnæs Centret aktuelt, så byens borgere kan få dækket deres behov, siger Brian Johansen.

I 2019 tjente Asnæs og Omegns Brugsforening 6,8 mio. kr. før skat. Det var det tredjebedste resultat blandt alle landets selvstændige brugsforeninger, viser RetailNews’ opgørelse.

2020 bliver ifølge Brian Johansen historisk godt – både på toplinjen og bundlinjen. Men han forventer endnu mere af 2021.

- Vi budgetterer med indeks 100. Det lyder måske lavt sat, men efter en vækst i år på 14-16 pct. er det vel ok, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.194